Jak dbać o oczy

Na świecie żyje około 45 milionów osób niewidomych i 269 milionów osób z zaburzeniami widzenia, czyli prawie 5% populacji. Wśród przyczyn ślepoty jest wymieniane m.in ubóstwo oraz choroby, np. zaćma, jaskra, cukrzyca i nieskorygowane wady wzroku. Stwierdzono, że 80% przypadków ślepoty można uniknąć dzięki profilaktyce i podstawowym formom leczenia. Jak zatem dbać o oczy, aby mimo upływowi lat nadal świetnie nam służyły?

Światowy Dzień Wzroku obchodzimy w drugi czwartek października. Jednak o wzrok należy dbać każdego dnia. Praca przy komputerze jest szczególnie męcząca dla oczu, a aktualnie panująca pandemia i związana z nią praca zdalna to zjawisko jeszcze potęguje.

Jak dbać o oczy?

Oczy są bardzo wrażliwym organem ludzkiego ciała. Bardzo wiele czynników wpływa na negatywnie na ich funkcjonowanie.

Jak zatem można dbać o oczy? Wcale nie trzeba wydawać na to fortuny, wystarczą domowe sposoby.

Zdrowa dieta

Zdrowe odżywianie pozytywnie wpływa nie tylko na nasz organizm, ale również na nasze oczy! Z tego powodu, powinniśmy starać się, aby jedzenie zawierało jak najwięcej witamin i minerałów.

Lekarze okuliści zalecają dietę bogatą w witaminy A, E i C, a także kwasy omega-3 oraz luteinę. Składniki te nie tylko dbają o zdrowie naszych oczu, ale również z, a nawet zwyrodnieniu plamki żółtej.

Co zatem należy jeść, aby wrzucić w nasz organizm niezbędne witaminy:

  • marchewka zawiera dużo witaminy C,
  • szpinak, jarmuż, groszek i brokuły jest bogaty w witaminę E, C oraz luteinę,
  • ryby są najlepszym źródłem kwasów omega-3,
  • mięso wołowe i wieprzowe zawiera duże ilości cynku,
  • orzeszki ziemne oraz w rośliny strączkowe również posiadają w swoim składzie cynk.

Odpowiednie oświetlenie

Nie ważne czy czytasz książkę, oglądasz telewizję, patrzysz się w telefon czy pracujesz na komputerze powinieneś zadbać o odpowiednie oświetlenie.

Jeżeli korzystasz z tych urządzeń w dzień to jedynie powinieneś pamiętać, aby zachować bezpieczną odległość od monitora, telewizora. Sprawa komplikuje się gdy korzystasz z urządzeń wieczorem i w nocy. Wtedy jasny ekran laptopa, telefonu lub telewizora bardzo niekorzystnie wpływa na nasze oczy. Jeżeli korzystasz z tych urządzeń w ciemnym pomieszczeniu koniecznie dopasuj jasność ekranu. Im ekran będzie ciemniejszy tym lepiej.

Podobnie wygląda sytuacja jeżeli wieczorami lubisz czytać książki, a pomieszczenie nie jest dobrze oświetlone. Wtedy męczysz wzrok wytężając go.

Jak zatem poprawić oświetlenie w pokojach? Jeżeli chodzi o telewizor i laptop to należy postawić za nimi lampę. Nie powinna ona jednak być zbyt mocna. Rozproszy ona ciemność w pomieszczeniu. W przypadku czytania książki należy wybierać takie miejsca w pomieszczeniu gdzie tekst w książce będzie oświetlony. Pomoże w tym zwykła lampka biurkowa lub oświetlenie punktowe.

Daj oczom odpocząć

Aby dać odpocząć oczom, wystarczy patrzeć się, np. na trawę za oknem

Przyjęło się uważać, że praca przy komputerze nie męczy. Faktycznie jeżeli chodzi o wysiłek fizyczny nie wymaga ona za dużej kondycji, natomiast jest to bardzo męcząca praca, chociażby, dla naszych oczu i może powodować choroby wzroku.

Aby praca przy komputerze nie była katorgą dla narządu wzroku koniecznie trzeba zadbać o regularne przerwy. Przyjęło się, że najlepiej robić przerwy co 25 – 30 minut na czas nie krótszy niż 1 minuta! Jest to naprawdę niewiele, a jednak pozwala zrelaksować się naszemu wzrokowi. Podczas takich przerw najlepiej podejść do okna i patrzeć się w dal. Kolor zielony działa łagodząco na oczy, a więc jeżeli masz taką możliwość patrz na las, pola czy chociażby trawę.

Stosując tę prostą zasadę w pracy i w domu dasz oczom chwilę wytchnienia i zapobiegniesz powstawaniu tzw. przykurczów akomodacyjnych.

Wysypiaj się

Chyba żaden inny element naszego ciała nie jest tak mocno obciążony w ciągu dnia jak oczy. Od momentu przebudzenia się, aż do chwili zaśnięcia oczy działają na najwyższych obrotach. Z tego powodu trzeba dać czas oczom na odpoczęcie podczas snu.

W czasie snu, nasz wzrok regeneruje się. Zalecane jest nieprzerwanie spać minimum przez 5 godzin. Niewysypianie się może prowadzić do skurczy powiek lub suchości oczu. Zbyt krótki sen prowadzi również do obniżenia odporności całego organizmu co prowadzi do zwiększenia podatności na wszelkie infekcje. Za mała ilość snu powoduje zmęczenie oczu prowadzące do podrażnienia i wysychania. Jeżeli rano twoje oczy są czerwone to koniecznie wieczorem idź spać wcześniej. Na pieczenie oczu, które również jest spowodowane za małą ilością snu, stosuj odpowiednie krople do oczu.

Chroń oczy przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym

Dlaczego przed wyjściem na ostre słońce zabezpieczasz swoją skórę kremami z filtrem, a zupełnie zapominasz o oczach? Co prawda oczów nie powinniśmy smarować tym samym kremem, jednak, aby dbać o oczy na ostrym słońcu, wystarczy nałożyć na nie okulary przeciwsłoneczne.

Niechronienie oczu przed promieniowaniem UVA oraz UVB prowadzi do uszkodzenia plamki żółtej, a nawet, w skrajnych przypadkach, do powstawania nowotworów gałek ocznych i powiek. Dzieje się tak, ponieważ promienie słoneczne wysuszają powierzchnię oka. Pewnie nie raz spotkałeś się z uczuciem, jakby ktoś nasypał ci piasku pod powieki. Uczucie to jest spowodowane właśnie m.in. niestosowaniem okularów. Powierzchnia oka wyschła i stąd to uczucie.

Pamiętaj jednak, żeby okulary przeciwsłoneczne kupować u optyka a nie na straganie czy w supermarkecie.

Jakie znaczenie mają kolory szkiełem w okularach przeciwsłonecznych:

  • brązowy i bursztynowy – poprawia kontrast, zmniejsza napięcie oka, pochłania niebieskie światło poprawiając ostrość widzenia i percepcję głębi ostrości,
  • szary – jest neutralny, daje naturalny kontrast, najmniej przekłamuje odbiór barw,
  • zielony – poprawia kontrast przy słabym świetle, zmniejsza napięcie oka przy świetle jasnym,
  • żółty – poprawia percepcję i kontrast w słabym świetle, rozjaśnia obraz po zmierzchu, podczas deszczu,
  • różowy – zniekształca ostrość widzenia, podbija naturalne kolory, filtruje fale niebieskie poprawiając kontrast.

Uprawiaj sport

Sport to nie tylko aktywności fizyczna na świeżym powietrzu, ale również zestaw czynności dzięki którym poprawiasz funkcjonowanie całego organizmu. Ćwiczenia poprawiają krążenie. Dobrze napowietrzona krew, jest z kolei niezbędnym elementem na poprawne działanie narządu wzroku.

Pamiętaj jednak, żeby ćwiczyć w miarę systematycznie. Wpłynie to pozytywnie nie tylko na twoje oczy, ale ogólnie na organizm i samopoczucie.

Suche powietrze

Nie tylko ostre słońce wysusza powierzchnię oka. Podobnie działają chociażby zadymione lub zbyt suche pomieszczenia. Może to prowadzić do tzw. zespołu suchego oka.

Nieprzyjemne objawy, spowodowane zbyt suchym powietrzem, pojawiają się najczęściej zimą, co jest związane z systemem ogrzewania. Jednak coraz częściej suchość oka odczuwamy również latem. Dzieje się tak, ponieważ z jednej strony jesteśmy narażeni na ostre słońce, a z drugiej na działanie klimatyzacji. Tym bardziej, że klimatyzacja coraz częściej występuje już w biurach, a nie tylko w samochodzie.

Suche powietrze szkodzi oczom

Jak zatem dbać o oczy? O ile w prosty sposób możemy sobie poradzić z ostrym słońcem to klimatyzacja często jest od nas niezależna. Warto, więc uzbroić się we wszelkiego rodzaju nawilżacze powietrza. Pamiętaj również o takich prostych czynnościach jak regularne wietrzenie pomieszczeń. Jednak, gdy nie masz możliwości otworzenia okna, koniecznie stosuj krople lub żele nawilżające do oczu.